Woord vooraf

Om te bepalen waarover mijn onderzoeksproject zou handelen heb ik mij in een rustig moment teruggetrokken en ben gaan opschrijven welke onderwerpen mij zo erg boeien dat ik hierover een scriptie kan schrijven. Themas als voorbestemdheid, tijdelijkheid, vergankelijkheid, angst voor toekomst en ongekende, het verlangen, de zin van het leven, de echtheidsfactor van het leven in vergelijking met de echtheidsfactor van dromen, de zoektocht naar het avontuur, ze moesten allemaal wijken omdat ze, gezien mijn beperkte kennis en hun complexe aard, veel meer tijd in beslag zouden nemen dan n academiejaar. Met evenveel interesse heb ik dan een thema gekozen dat reeds gedurende enkele jaren in mijn hoofd rondspookte en dat daar een eigen leven is gaan leiden. Uit vele lessen en documentaires over evolutie en natuurkunde heb ik meegekregen dat de mens een produkt is van de natuur. Psychologie, filosofie en cultuurgeschiedenis leerden mij iets over het handelen en denken van de mens. En last but not least weet ik van mijzelf dat ik zo een mens ben en dat ik mijn eigen manier van handelen en gedragen heb. En van die gedragingen - niet onbelangrijk voor een vormgever - is de creatieve handeling: het bedenken van ideeën die kunnen leiden tot het ontwerpen van artefacten. Dit zijn menselijke produkten. De vraag waar ik reeds lang mee zit en die het onderwerp gaat zijn van deze scriptie is : is er een mogelijkheid, zo ja hoe moet ik mij die dan voorstellen, dat het ontwerpproces van de natuur - waar ik persoonlijk een produkt van ben - gelijkenis vertoont met menselijke ontwerp­processen voor het vervaardigen van artefacten?

In het zoeken naar antwoorden op deze vraag ben ik via literatuuronderzoek niet gestoten op antwoorden, maar op een veelheid van nieuwe vragen. Vragen die de niet gekozen onderwerpen toch mee in dit onderzoek sleurden. Misschien was het wel te verwachten dat ik op een kluwen van oervragen uit zou komen in mijn onderzoek naar de oorsprong van de dingen.

Ik hoop in elk geval dat dit onderzoek mijn twee gezichten als vormgever blootlegt. Het resultaat is een verstrengeling van gevoelsmatigheid en intutie langs de ene kant en rationaliteit en technischiteit aan de andere kant.

Steven Heynderickx

Top